Nowy Golf

Volkswagen-marka samochodów produkowanych przez niemiecką firmę, w dosłownym tłumaczeniu znaczy „Ludowy samochód” lub „Samochód ludu”.
Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się 17 stycznia 1934, kiedy to Ferdinand Porsche przedstawił rządowi niemieckiemu projekt samochodu – legendarnego „garbusa”. Była to odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego, rodzinnego samochodu. W zamyśle, Hitler chciał odciążyć kolej, która z roku na rok była coraz bardziej niewydolna. Oficjalna produkcja KdF-wagena (późniejszego Volkswagena) w wersji cywilnej („garbusa”) rozpoczęła się 11 lipca 1941 i zakończyła 7 sierpnia 1944. Łącznie w różnych wersjach nadwoziowych (kabriolet, sedan i kabrio-limuzyna) zakłady KdF-wagen Stadt wyprodukowały 630 sztuk. Pozostałe odmiany KdF-wagena (Schwimmwagen typ 166 – amfibia, Kubelwagen typ 82 – łazik terenowy, oraz wojskowy „garbus” typ 92, 82E i w wersji z napędem 4×4 jako typ 87) były przeznaczone dla armii niemieckiej. Ale cywilne KdF-wageny z lat 1941-1944 po II wojnie światowej uznano za prototypy, pomimo, że niczym nie różniły się od pierwszych powojennych Volkswagenów „garbusów” produkowanych do 1949. Powojenna produkcja ruszyła we wrześniu 1945 na potrzeby armii brytyjskiej, choć pierwotnie fabrykę w pobliżu Fallersleben przeznaczono do likwidacji. Wtedy też doszło do oficjalnego powstania marki Volkswagen.
Nowy Golf, dzięki konstrukcji opartej na rewolucyjnej, modułowej platformie MQB (platforma, na której ma powstawać większość nowych samochodów koncernu-od Polo po Passata. Stworzenie platformy MQB zajęło 4 lata i pochłonęło aż 60 miliardów euro) oferuje jeszcze przestronniejsze wnętrze i o 30 l pojemniejszy bagażnik. Jest lżejszy od poprzednika aż o 100 kg i tym samym bardziej oszczędnym-z silnikiem 1.6 TDI spala średnio 3,8 l/100 km. W wersji z jednostką 1.4 TSI (140 KM) debiutuje również wyjątkowo ekonomiczna i ekologiczna funkcja ACT, wyłączająca podczas płynnej jazdy dwa z czterech cylindrów. Jednak najbardziej imponująca w nowym Golfie jest ilość innowacyjnych systemów wspierających kierowcę, często dostępnych dotąd tylko w samochodach wyższej klasy.
Pojazd ten jest pierwszym samochodem koncernu wyposażonym w najnowszą, udoskonaloną generację systemu adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC. Kierowca nadal ma do wyboru trzy tryby jazdy: komfortowy, normalny i sportowy, teraz może skorzystać z trybu Individual i przyporządkować mu dowolne właściwości jezdne. DCC oblicza optymalną dla każdej sytuacji siłę tłumienia drgań i w perfekcyjny sposób steruje pracą amortyzatorów. Dynamic Light Assist uaktywnia się powyżej prędkości 60 km/h. Korzystając z danych dostarczanych przez kamerę w przedniej szybie, system analizuje ruch pojazdów przed naszym autem i dostosowuje wiązkę świateł drogowych tak, by nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka(bez konieczności ich wyłączania). W odróżnieniu od swojej starszej wersji Park Assist drugiej generacji automatycznie wykonuje manewr parkowania nie tylko wzdłuż, ale i prostopadle do osi jezdni. Prowadzący auto może spokojnie zdjąć ręce z kierownicy.
Po raz pierwszy w Golfie pojawił się hamulec multikolizyjny. Działanie tej funkcji polega na automatycznemu przyhamowaniu pojazdu, który właśnie uległ zderzeniu. Tym samym zapobiega on dalszemu rozwojowi kolizji, równocześnie dając kierowcy możliwość zachowania kontroli nad pojazdem. W sytuacji potencjalnego zagrożenia wypadkiem (np. przy gwałtownym hamowaniu lub krytycznej niestabilności jazdy) aktywuje się system ochrony pasażerów PreCrash. Doprowadza on do naprężenia pasów bezpieczeństwa oraz zamknięcia szyb i rozsuwanego dachu, tak by kurtyny powietrzne miały optymalne oparcie. System rozpoznawania znaków drogowych dostępny w nowej generacji Golfa, po raz pierwszy wprowadzony został w Phaetonie. System ten przy użyciu kamery wbudowanej w lusterko wsteczne, rejestruje znaki ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania, wyświetlając informacje o nich na ekranie nawigacji i komputera pokładowego.
W nowym  Golfie znajdziemy również: tempomat z automatyczną regulacją odległości AAC i system Front Assist, funkcję awaryjnego hamowania w mieście, system ułatwiający utrzymanie odpowiedniego pasa ruchu Lane Assist oraz system rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Lista innowacyjnych rozwiązań w tym fascynującym aucie jest naprawdę długa. Z pewnością warto jeszcze wspomnieć, że zostało ono wyposażone w nową generację systemów audio i nawigacji, po raz pierwszy wykorzystujących w ekranach dotykowych czujniki zbliżeniowe.
Informacje użyte w artykule pochodzą z http://www.wikipedia.org oraz z gazety „Świat wiedzy”.

Paweł Drabik

Advertisements