Dolina Żabnika

Nie rozpieszcza nas tej wiosny pogoda, wciąż pada i pada. Dlatego w niedzielę, gdy okazało się, że być może to jedyny taki pogodny dzień w ostatnim czasie, bez zastanowienia wybrałem się na wycieczkę. Mój cel to Dolina Żabnika. Urocze i ciekawe miejsce w Jaworznie. Prawdziwa perełka przyrodnicza, dlatego nie dziwi fakt, że utworzono w tym miejscu w 1996 roku rezerwat przyrody. Obejmuje on całą dolinę potoku Żabnik, który jest dopływem Koziego Brodu. Położony jest w północno-wschodniej części Jaworzna, na terenie Ciężkowic. Żabnik płynie wąską doliną, wzdłuż potoku tworzą się rozlewiska i zastoiska wodne. Wiosną jest tu niezmiernie ciekawie. Śpiewają ptaki, słychać rechot żab, a wędrując wzdłuż potoku można podziwiać piękno przyrody. Moim celem była rosiczka, niewielka roślinka będąca pod ochroną. Udało się! Wśród mchów wypatrzyłem ją i sfotografowałem. Udało mi się w tym dniu zrobić wiele ciekawych zdjęć. Popołudniowe słońce oświetlało las i krystalicznie czystą wodę. To był naprawdę udany wypad, a Dolinę Żabnika powinien zobaczyć każdy mieszkaniec naszego miasta. Jest tu pięknie i szkoda, że wśród odwiedzających są tacy, którzy śmiecą i niszczą cenną przyrodę. Niestety wśród zieleni znalazłem puszki i papiery. Warto się zastanowić, jak bardzo sami niszczymy cenne i urokliwe miejsca. Chociaż wzdłuż  potoku rośnie głównie las sosnowy, są też pojedyncze egzemplarze drzew liściastych. Chętnie wrócę tam jesienią, bo widok kolorowych liści pochylonych nad wodą musi być wspaniały. Jeśli umiesz szanować przyrodę, to zachęcam, wybierz się do Doliny Żabnika.

Mateusz Jamróz

91307295

91307499

91307519

91307691

