Warto uczyć się języka rosyjskiego

„Warto uczyć się języka rosyjskiego”. Tak w swoim ojczystym języku powiedział konsul Federacji Rosyjskiej, który zaszczycił wszystkich swoją obecnością na Międzynarodowym Dniu Języka Rosyjskiego. Spotkanie w którym dumnie brałem udział odbyło się 6. czerwca w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej UŚ w Sosnowcu. Przed oficjalnym rozpoczęciem zachwycałem się pięknymi zdjęciami malowniczych stron Rosji. Fotografie Moskwy oraz Sankt Petersburga  zrobiły na mnie ogromne wrażenie.

Następnym etapem w mojej „wyprawie” była ekspozycja książek rosyjskich z XIX w. Bardzo podobały mi się książki A. Puszkina w oryginale. Takie księgozbiory mają swój urok. O 11:00 rozpoczęła się długo oczekiwana część artystyczna. Po powitaniu przez organizatorów i przedstawicieli władz dziekańskich  oglądałem obszerną prezentację na temat „Cyrylicy w Polsce”. Zaciekawiło mnie to, że w wielu regionach wschodniej Polski możemy znaleźć ślady cyrylicy, Tabliczki z nazwą miejscowości pisane są w dwóch językach.

Po zakończonej prezentacji swoje pięć minut mieli licealiści z Katowic. Zagrali scenkę teatralną „Niedźwiedź” Antoniego Czechowa. Później musieliśmy wytężyć swój słuch, gdyż popis dali Ewa Szumna i Jakub Kon w tradycyjnych utworach cygańskich. Następnie młodzi aktorzy  pokazali się z najlepszej strony. Wystąpili w spektaklu „Oświadczyny” Antoniego Czechowa. Jednak jak to zwykle bywa organizatorzy najlepsze zostawili na sam koniec. Uważam, że pieśni rosyjskie są jedne z najpiękniejszych na świecie. Zostałem mile zaskoczony wykonaniem składanek pieśni rosyjskich przez uczniów gimnazjum. Jednak najbardziej podobały mi się występy wokalne członków koła naukowego „Sojuz”. Wykonali przepiękne i znane pieśni rosyjskie takie jak „Smuglianka”, „Pozowi mienia” czy „Oj moroz, moroz”.

Na końcu do głosu doszedł konsul Federacji Rosyjskiej, który podziękował organizatorom, artystom oraz wszystkim przybyłym. Zachęcił wszystkich do nauki języka rosyjskiego. Ja powielam zdanie konsula. Uważam, że warto uczyć się wszystkich języków obcych. Jednak język rosyjski jest dla nas bardzo bliski ze względu na to, że Rosja to nasz sąsiad, ale przede wszystkim zarówno my Polacy jak i Rosjanie  wywodzimy się od Słowian więc płynie w nas ta sama krew. Supermocarstwo jakim jest Rosja coraz częściej nawiązuje z nami kontakty czy to na tle politycznym czy gospodarczym. Zatem znajomość języka rosyjskiego poprawia nasze stosunki międzynarodowe.

Piotr Żelazo