Wizyta w fabryce FIAT

Czy może być coś ciekawszego dla mechanika samochodowego od wizyty w fabryce pojazdów ? Ci, którzy myślą, że zobaczenie tego w telewizji bądź internecie to to samo – są w błędzie.

Już sam obszar zakładu w Tychach robi wrażenie. Fabryka obecnie jest największą wytwórnią Fiata w Europie, a drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej, w Betim. Auta, które stąd wyjeżdżają to: Fiat 500, Ford KA oraz Lancia Ypsilon – są one sprzedawanie w Polsce oraz eksportowane aż do 68 krajów całego świata, nawet do Japonii. To najlepsze świadectwo wysokiej jakości towaru, bowiem ludność tego kraju jest szczególnie wymagająca..

Po halach produkcyjnych oprowadzał przewodnik, od którego na początku dostaliśmy kamizelki odblaskowe i okulary ochronne. Poprowadził w pierwszej kolejności do spawalni.

Poruszaliśmy się wyznaczonym, wąskim pasem dla pieszych, ponieważ pozostała przestrzeń pomiędzy maszynami jest przeznaczona dla wózków, które na bieżąco przywożą potrzebne przedmioty na miejsca spawania. Na tej hali głównie pracują roboty, które błyskawicznie łączą wszystkie elementy w całość. Na wielu stanowiskach wstrzymano prace, ponieważ produkowane na nich Fiaty Panda nie powstają już w Polsce.

Następnie udaliśmy się do działu montażu. Tutaj ludzie ręcznie kończą składanie samochodu, który ciągle porusza się, a robotnicy muszą utrzymywać tempo pracy i zakładać określone podzespoły. Zobaczyłem w tym miejscu pojazd, który jeździ bez kierowcy. Transportuje on wszystko co jest potrzebne do pracy.

Na koniec udaliśmy się do lakierni. Niestety nie mogliśmy wejść do środka i zobaczyć jak odbywa się malowanie karoserii, bo cały oddział jest sterylny. Pokazano nam za to model, na którym naniesione są poszczególne warstwy lakieru, których jest aż 8. W miejscach łączenia blachy, przed wiatrem oraz wilgocią kładziona jest warstwa uszczelniająca.

Nie ma nic ciekawszego dla osoby interesującej się motoryzacją niż zobaczenie na żywo jak powstaje czterokołowiec. Ludzie, którzy tutaj pracują, a w szczególności na oddziale montażu muszą być bardzo skupieni i konsekwentni w swoich działaniach, ponieważ błąd jednej osoby może spowodować opóźnienie całej produkcji.

Paweł Drabik

f1

f2

53cf1ce815bc8b45c6e4c976b53d95cd

af4eaac188a0f8b079a096e30e5ea27f

fiat-auto-poland-produkcja-2012_10346,10346_1

Logo-FAP-nad-zakładem1

medium_1_82_Montaz_Fiat-Auto-Poland_Zaklad-Tychy_fot_FAP-IK

medium_2_85_Montaz_Fiat-Auto-Poland_Zaklad-Tychy_fot_FAP-IK

medium_2_89_Montaz_Fiat-Auto-Poland_Zaklad-Tychy_fot_FAP-IK

medium_2_102_Montaz_Fiat-Auto-Poland_Zaklad-Tychy_fot_FAP-IK

url

z9805948Q,Fabryka-Fiat-Auto-Poland-w-Tychach---przyzakladowe

z9805959Q,Fabryka-Fiat-Auto-Poland-w-Tychach---linia-montazowa

Reklamy