MAN

Ostatnio wybraliśmy się wraz z nauczycielami na wycieczkę do firmy MAN, produkującej samochody ciężarowe.

Wycieczka miała na celu zapoznanie nas z działem fabryki, gdzie produkuje się od podstaw samochody większych gabarytów. W porównaniu z produkcją innych firm, gdzie większość rzeczy robią maszyny, chociażby klejenie szyb, w MAN’ie wszystko wykonuje się ręcznie. W konsekwencji –

w fabryce MAN proces składania jednego pojazdu od A do Z trwa około 27 godzin. Nie jest to jakaś wielka różnica, jeśli weźmiemy pod uwagę gabaryty tych pojazdów.

Średnio codziennie wykonuje się 46 pojazdów, wszystkie na zamówienie.

Co więcej regułą obowiązującą MAN’a jest działanie wedle życzeń klienta, zgodnie z zasadą Klient nasz Pan. Samochód zostanie wykonany dokładnie tak jak sobie zażyczymy.

Każdego dnia dwóch pracowników, zwanych pogromcami sprawdza sprawność pojazdu pod kątem technicznym. Jednym pokonują odległość 100km, w celu sprawdzenia czy wszystko zostało zgodnie złożone. W drugim sprawdzają design oraz kontrolują czy jakiś element nie został uszkodzony podczas procesu składania. Cena takiego pojazdu to 100-600 tysiecy euro.

Zaciekawiła mnie szczególnie opcja Kaizen. Daje ona każdemu pracownikowi możliwość zgłaszania własnych propozycji, które mają na celu zwiększenie wydajności pracy, np. specjalny wózek na narzędzia, pomysłowe ułatwienia dla leworęcznych pracowników. Najciekawsze pomysły są nagradzane pieniężnie w wysokości ok.5% pensji pracownika.

Na każdym stanowisku wykonuje się konkretne działania w ściśle określonym czasie. Jeśli pojawi się jakiś problem, wykraczający poza możliwości szeregowego pracownika, np. jeżeli jakiś element zostanie źle zamontowany bądź uszkodzony, na wezwania zjawiają się supermechanicy i oni zajmują się rozwiązaniem problemu.

Moim zdaniem wycieczka była dla nas przydatna, gdyż mogliśmy zobaczyć jak wygląda produkcja takich pojazdów od podstaw. Wiele osób może tam szukać kiedyś miejsca pracy.

Na podsumowanie dodam, iż znakomitą opcją dla klientów jest to, że mogą oni umówić się na oprowadzenie po fabryce w celu sprawdzenia procesu montażu.

Arkadiusz Opozda

1

Reklamy